In Deuteronomium 30:11-20 legt de HERE, door de dienst van Mozes, het volk een gebod op. Het gebod om de HERE te dienen, en Hem alléén. Het volk moet een keuze maken. De HERE wil dat zijn volk bewust kiest voor Hem. Mozes vraagt deze keuze van een volk, dat de Here al kende. Het verbondsvolk, dat al jaren leefde met de Here. En toch vraagt God een hernieuwde keuze van hen. Want het leven met de Here vraagt voortdurend om bewuste keuzes. Het is dus niet vreemd dat jij belijdenis zult moeten afleggen. Dat betekent niet dat jij nu pas de Here hebt leren kennen en liefhebben. Het kan zijn dat je de Here al heel lang liefhebt. Maar je bent nu volwassen geworden. Je gaat zelfstandige keuzes maken. En dan vraagt de Here van jou een bewuste keuze. Namelijk dat je met volle verantwoordelijkheid persoonlijk uitspreekt dat je de Here van harte liefhebt en dient. Als je dat publiekelijk hebt uitgesproken, dan laat de Here je ook toe aan de tafel van Christus, het Heilig Avondmaal. Mozes spreekt over een keuzemogelijkheid. Het volk moet kiezen tussen het leven en het goede of de dood en het kwade. Maar is het de HERE om het even wat jij en wat zijn volk kiest? Nee, uit de tekst blijkt duidelijk dat het de HERE niet koud laat. De HERE wil dat het volk Israël voor de Here kiest. De goede en de kwade mogelijkheid zijn niet gelijkwaardig aan elkaar. Alsof het niet uitmaakt wat je kiest. Daarom zegt Mozes ook: Ik gebied u heden de HERE, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden. Dat gebiedt hij hen. En hij waarschuwt voor de verkeerde weg. De HERE wijst dus nadrukkelijk één weg: die van het leven. Op die weg mag je leven met de Here. Op die weg wil de Here zijn zegen aan jou geven. Als het volk voor de Here kiest, dan wil Hij hun God zijn en mogen zij Gods volk zijn. Feitelijk is er dus maar één keuzemogelijkheid. Namelijk de keuze voor de Here, het goede en het leven. De andere mogelijkheid is geen wettige mogelijkheid. Mozes legt een grote nadruk op de keuze, die Gods volk moet maken. Hij roept zelfs de hemel en de aarde als getuige. Hemel en aarde, die alle generaties overleven. Zij blijven altijd getuigen van Mozes woorden. Zo belangrijk is het, wat Mozes zegt. Het is heel belangrijk om de goede keuze te maken. De keuze van het geloof heeft eeuwige gevolgen. Als je gelooft, mag je door genade eeuwig leven met de Here. Als je niet gelooft, dan blijf je eeuwig verwijderd van God. Dan zal je de straf op je zonden zelf moeten dragen. Het staat op scherp. Maak jij de goede keuze? Aanvaard jij het catechetisch onderwijs met geloof? Vind jij het mooi om meer over de Here te horen van je ouders, in de kerk en op catechisatie? Mozes houdt dus duidelijk een keuze voor aan het volk Israël. En ook jij moet straks kiezen of je belijdenis wilt gaan doen. Een begrijpelijke vraag is dan of het wel mogelijk is om te kiezen. Kan jij zelf kiezen voor de Here? Een eerste en meest belangrijke antwoord is: wij kunnen alleen kiezen door de kracht van de Heilige Geest. Uit jezelf kun je niet kiezen voor de Here. Maar als de Geest dat in je werkt, dan kan dat wel. Dat is het belangrijkste. In de geschiedenis van het volk Israël zien we op een concrete manier, wat het betekent dat de Geest in onze harten moet werken. Israël moest immers ook kiezen voor de HERE. Maar kon het volk Israël zelf kiezen? God heeft Israël uit Egypte bevrijd en door de woestijn geleid, omdat Hij dat wilde. Israël hoefde alleen maar gehoorzaam te doen wat de HERE van hen vroeg. Zo mochten ze door hun God bevrijd worden. Als we dan kijken naar de tocht door de woestijn, dan valt op hoe vaak Israël ongelovig werd. Telkens en telkens weer moest de HERE hen terugroepen. God strafte het volk, maar was hen ook genadig. Zelfs heel veel genadewerk van de HERE was ervoor nodig, om het volk Israël in het beloofde land te krijgen. Als Israël één ding geleerd had in de woestijnreis, dan was het wel dit: als het aan Israël gelegen had, dan waren ze weer terug in de slavernij van Egypte. Of waren ze gestorven in de woestijn, zonder brood en drinken. Enkel en alleen Gods volhardende liefde en genade heeft Israël verlost en door de woestijn heen geholpen. Aan het einde van díe reis zegt Mozes: kies het leven met de HERE. Konden ze zelfstandig kiezen voor de Here? Nee, de HERE had hen tot die keuze gebracht. Hij had hen gedragen en begeleid. Het volk Israël kon de goede keuze maken, omdat de HERE al vanaf het allereerste begin hun God wilde zijn. En omdat Hij met zijn volhardende liefde steeds zijn volk nabij bleef. Zo zie je dus heel duidelijk wat het betekent dat de Heilige Geest in je hart werkt. Dan zie je dat God met zijn genade je al zoveel gegeven heeft. Jij kiest niet omdat het jouw keuze is. Je kiest omdat je weet: de HERE heeft mij niet losgelaten, ondanks al mijn opstand, zonde en ongehoorzaamheid. De HERE is trouw, Hij houdt mij vast. Daarom kan ik kiezen voor de HERE. Het is een grote keuze als je belijdenis wilt gaan doen. Je zegt tegenover de Here en zijn gemeente dat je zelf met heel je leven en al je krachten de Here zult dienen. Dat is niet niks! Het is een hele grote belofte die je aflegt. Het is daarom begrijpelijk als je het een moeilijke keuze vindt. Zodat je jezelf afvraagt of het wel mogelijk is voor jou. Kan jij zon grote keuze wel maken? Ook op deze vraag gaat Mozes in. Hij zegt: Mozes bedoelt daarmee, dat de Israëlieten niet overvraagd worden door de Here. Want de Here spreekt niet in orakels, alsof zijn wil voor ons onduidelijk zou zijn. De Here laat zijn Woord klinken in gewone menselijke taal. Door de mond van Mozes, in de woestijn. De Israëlieten konden de Here kennen, zelf over de Here spreken. En de Here had het Woord op die manier in hun hart gelegd. Ook vandaag staat het Woord van de Here gewoon in het Nederlands in onze Bijbel. En het Woord van de Here wordt in begrijpelijke taal uitgelegd door ouderlingen en predikanten in jouw gemeente. De Here brengt zijn Woord zo in je mond en in jouw hart. Door de verkondiging van Gods Woord bewerkt de Here in jouw hart het ware geloof. Zodat je in de Here Jezus gaat geloven en vergeving ontvangt van je zonden. Dat schrijft Paulus in Romeinen 10, waarbij Paulus terugwijst naar wat Mozes hier in de woestijn zegt. De Here schrijft zijn geboden in jouw hart. Daardoor ga je de Here liefhebben en wil je Hem dienen. De Here belooft dat Hij met zijn Woord in jouw leven zal werken en blijven werken. Opnieuw geldt hierbij dus, dat je in jouw keuze niet aan je lot wordt overgelaten. De Here draagt zijn Woord jouw hart binnen, zodat je gaat beamen wat de Here zegt. Het Woord van God is het zaad waaruit ons nieuwe leven ontkiemt. Dat zegt Petrus tegen de gemeente van Christus: u bent wedergeboren uit onvergankelijk zaad, door het levende en blijvende woord van God (1 Petr. 1:23). De keuze om geloofsbelijdenis te gaan doen wordt niet minder groot. Het blijft een indrukwekkende keuze, waarbij je belooft dat je de Here liefhebt. En dat je heel je leven en al je krachten wilt gebruiken om de Here te dienen. Maar de keuze is niet té groot. Want je weet: de Here sterkt mij door zijn Woord. De Here is zeer nabij, Hij werkt in mijn hart. Door zijn kracht kan ik ja-zeggen, door zijn kracht kan ik ook in de toekomst blijven leven tot zijn eer. Mozes geeft met drie woorden heel kernachtig aan wat je moet kiezen. Als je belijdenis gaat doen van je geloof, dan moet je de Here liefhebben, naar Hem luisteren en Hem aanhangen. Laten we deze drie woorden iets beter bekijken. Israël moet de Here Het tweede woord wat Mozes gebruikt is Het derde is, dat je de Here moet Tot slot. Als je erover nadenkt om belijdenis te gaan doen volgend jaar, dan is het belangrijk om die vraag aan de Here voor te leggen in het gebed. Vraag de Here, of Hij je wijsheid wil geven. En of Hij verdere groei wil geven in je geloof, zodat je steeds meer de Here gaat liefhebben, naar Hem wilt luisteren en Hem gaat aanhangen. Ook is het goed om deze vraag te bespreken met je ouders, of een andere broeder of zuster in de gemeente die je vertrouwt. Zodat je eerlijk je persoonlijke vragen kunt bespreken. Volgende keer zal Eelco Bos ingaan op het formulier voor het doen van openbare geloofsbelijdenis.Bewuste keuze
Eén keuze
Grote ernst
Kan ik zelf kiezen?
Kon Israël zelf kiezen?
Het is een grote keuze
Wat moet ik dan precies kiezen?
Spreken