Kies voor God! Stel je open voor Jezus! Het is het belangrijkste wat je kunt doen en het mooiste wat je kan overkomen! God houdt van jou! Deze oproepen komen we tegen in bijvoorbeeld de krant. Ze komen meestal uit charismatische kringen. De verslagen van EO-jongerendagen en Flevofestivals berichten ons ervan. Het is de boodschap van de hedendaagse predikers, waarmee ze de goede boodschap van het evangelie brengen aan de mensen.Kiezen voor God. Kunnen we dat? Ook wij komen met deze vraag in aanraking wanneer mensen in onze omgeving zich bijvoorbeeld laten dopen nadat ze naar eigen zeggen tot geloof zijn gekomen. Kunnen we kiezen voor God en zijn dienst? Deze vraag heeft alles te maken met de toe-eigening van het heil. Wat is ons belijden, op grond van de Bijbel, over onze wil en Gods werk in ons? Hoe eigenen wij ons het heil in onze Here Jezus Christus toe? Dat is: hoe worden wij verlost? Hoe krijgen ook wij deel aan de vergeving van zonden en het eeuwige leven? Is dat een keuze van onszelf? In de kerkgeschiedenis heeft dit onderwerp meerdere keren in de belangstelling gestaan. In de Dordtse Leer-regels wordt op meerdere plekken de leer van Pelagius aangehaald. Deze monnik leefde rond de 5 Pelagius zei kortgezegd: als je De dwaling van Pelagius heeft de leer van de Rooms-Katholieke kerk beïnvloed. Zij leerde immers dat je door het goede te kiezen, door goede werken te doen, zelf invloed had op je heil. Na de Reformatie heeft de satan deze ketterij weer gebruikt om de christelijke kerk te vervolgen. Bekend is de kerkstrijd tussen de remonstranten en de contra-remonstranten. Bekende namen hierbij zijn Arminius en Gomarus. De Remonstrantie, zeg maar de verklaring waarin de remonstranten hun leer uiteenzetten, klonk heel vroom De strijd tussen remonstranten en contra-remonstranten ging ten diepste over de vrije wil ten opzichte van de onvrije wil van de mens. Over de macht of onmacht van de mens om op eigen kracht tot het heil te komen. Is de mens in staat om zelf, op eigen kracht, uit eigen beweging, op eigen ingeving, door redenen in zichzelf voor God te kiezen? De Dordtse Leerregels zeggen daarop nee! De mens voegt niets toe aan zijn heil en kiest daar ook niet voor, want De dwaling van de vrije wil is met de Dordtse Leerregels niet gesmoord. De satan gebruikt deze dwaling telkens weer om Gods kerk en Gods kinderen aan te vallen en te verleiden. Ook rond en na de Afscheiding 1834 en later in de kerkgeschiedenis is steeds weer de leerstelling van de vrije wil punt van strijd geweest. Ja, tot op de dag van vandaag zien we de tegenstellingen. Er zijn mensen die uitgaan van een eigen keuze voor God. Zij hebben zelf voor Jezus gekozen, waarbij de werking van de Heilige Geest in meer of mindere mate wordt beleden, en laten zich daarom dopen met de geloofsdoop. De mens is wel zondig, maar heeft genoeg licht van de natuur om uit eigen beweging voor de HERE te kiezen en naar de genade, die aangeboden wordt in Jezus Christus, te grijpen. Zij gaan uit van de verantwoordelijkheid van de mens. De mens moet eerst zelf tot keuze voor God gekomen zijn, voordat hij of zij zich laat dopen. In meer of mindere mate gaan ze uit van de soevereiniteit, dat is de oppermachtige heerschappij, van de mens: de mens kiest God, waarna God en mens zich aan elkaar verbinden. Er zijn ook mensen die uitgaan en denken vanuit de soevereiniteit van God: God kiest de mens. Zij geloven dat God voor de grondlegging van de wereld zijn kinderen heeft verkoren tot het eeuwige leven. Daarom moet alles, denk aan de prediking en de bediening van de sacramenten, staan onder de beheersing van Gods verkiezing, van Gods eeuwig welbehagen en zijn soevereiniteit. We hebben daar een voorbeeld van laten zien in De Bazuin no. 4. Gevolg hiervan is dat de mens geheel passief is en blijft in het werk van zijn wedergeboorte. Wij weten uit de Schrift dat de mens naar het beeld van God geschapen is in ware gerechtigheid en heiligheid. De mens was in alles volmaakt. Kende God volmaakt naar waarheid en had Hem van harte lief (HC 3). Door de val van onze voorouders Adam en Eva in het paradijs, is onze natuur zo verdorven, dat wij allen in zonden ontvangen en geboren worden. Onze natuur is verdorven. Daarmee ook ons verstand, ons gevoel en onze wil. De mens weet nog wel wat past en wat niet past God heeft de mens naar zijn beeld geschapen, in een volmaakte verhouding tot Hem. De wil van de mens was geheel vrij, de mens had zo ook de vrijheid om met de zonde in aanraking te komen. Door zijn De verdorvenheid heeft zich uitgestrekt tot onze wil. Dat wil dus niet zeggen dat zij niet meer als wil functioneert, maar dat zij verdorven is. Gebonden door de macht van de zonde. Hiermee is duidelijk: de mens kan niet uit eigen beweging, op grond van eigen ingeving kiezen voor de HERE en zo vergeving van zonden en het eeuwig leven verkrijgen. Wanneer wij helder voor ogen hebben dat de mens niet op eigen kracht, niet uit eigen beweging tot God wil of kan terugkeren, dan komt de vraag op: hoe krijgen wij dan deel aan Christus? Hoe worden wij dan verlost? Hoe kunnen wij dan behouden worden? Hoe wordt de kloof tussen God en ons dan overbrugd? Ook daarin is de Schrift op meerdere plaatsen heel duidelijk. En HC 3, die we zojuist aanhaalden, wijst ons hierin de weg. Het is de HERE die ons, uit genade, door het werk van onze Middelaar Jezus Christus en zijn Heilige Geest wedergeboren doet worden. Dat is de Uit de artikelen in de DL blijkt dat de HERE hierin volstrekt soeverein is. Hij schenkt deze wonderlijke gave aan wie Hij wil en is daarbij op geen enkele wijze afhankelijk van de mens. De HERE werkt de wedergeboorte, de herschepping van ons leven. Over het resultaat van deze wedergeboorte schrijft Calvijn dat wij als wij eenmaal door Gods kracht tot gehoorzaamheid aan de gerechtigheid zijn gebracht, wij vanzelf verdergaan en geneigd zijn de werking van de genade te volgen. Want het is toch duidelijk dat er zon bereidheid is, waar Gods genade regeert? Maar, waar komt die bereidheid vandaan? Toch alleen hieruit dat Gods Geest de gehoorzaamheid die Hij eerst verwekt heeft, zo koestert en versterkt dat ze een standvastig streven om te volharden wordt? Dit is het wat wij naar het Woord van God belijden van Gods werk in ons. Wij, van nature onmachtig om God te dienen, worden door de HERE omgekeerd. Hij grijpt in, zodat wij ons bekeren. Hij doet ons onze oude mens afleggen en de nieuwe mens aandoen. Onze wedergeboorte en onze bekering zijn dus zijn werk. Maar, dan komt de vraag op, waarom worden Hierover willen we een volgende keer nadenken.Kerkgeschiedenis
De soevereiniteit van de mens
De soevereiniteit van God
De onmacht van de mens om het goede te kiezen